Thursday, August 14, 2008

Merendahkan Diri

Merendahkan diri di hadapan guru kita adalah sangat baik dan termasuk adab seorang murid terhadap guru. Merendahkan diri bukan berarti menganggap guru kita sangat sempurna dan tidak pernah salah, tidak, tidak begitu!

Merendahkan diri di hadapan guru itu adalah tidak meletakkan ego kita lebih tinggi daripada perintah beliau, merasa diri kita tidak lebih tahu daripada beliau, mendahulukan kebutuhan beliau daripada kebutuhan diri kita dan jadikan diri kita di hadapan beliau seperti tongkat yang ditancapkan ke dalam tanah, yang mana tongkat itu tidak akan bergerak kecuali digerakkan oleh beliau.

Lakukan perintah-perintah beliau dan jangan melakukan yang tidak beliau sukai sebab beliau tahu yang kita belum tahu, beliau paham yang kita belum paham dan beliau mengamalkan yang belum kita amalkan. Ketika kita sedang atau akan melakukan sesuatu hal lalu dilarang oleh beliau, kenapa padahal ini kita sukai? Ini karena beliau mengkhawatirkan kita akan menerima akibat yang tidak baik dikarenakan perbuatan kita tersebut. Dan, ketika beliau memerintahkan kita untuk melakukan sesuatu maka itu pasti bermanfaat untuk kita meski kita merasa berat, malas atau pun bosan.

No comments:

Post a Comment

Silahkan sampaikan tanggapan Anda atas tulisan di atas.